Oda - Saatans kvinna !!

2010-01-21 – 22.55 – Torsdag
I tisdags kom Lösnummer, Örebrostudenternas egen tidning, och intervjuade Oda-gruppen. Oda - Saatans Kvinna!! är vad jag kommer att vara upptagen med de närmaste veckorna. Typ sex veckor. Sen lite speltid, så säg sju. I mitten av mars beräknar jag med att få lite ledig tid igen. Oda är från början en monolog skriven av Dag Norgård. Vi har arbetat om den till dialogform. Själva storyn handlar om Oda och hennes försök att vara både kvinna, mor, älskarinna och människa på samma gång. Detta sätter dock käppar i hjulet för hennes män som hon älskar, hennes barn och familj, och samhället runt omkring henne. Framförallt omgivningen tycks ha svårt med en stark kvinna. Pjäsen är skriven för typ 20 år sedan, och utspelar sig runt 1890-talet, och ändå är den lika aktuell idag.


Sex veckor kvar. Fast då är det dags för VFU igen. Då blir det förhoppningsvis på någon av gymnasieskolorna här. Teaterlinjen, om någon sådan finns kvar. Jag börjar bli lite osäker. Men det hade kunnat vara lite intressant att vara på en kulturskola också. Vi får se.

Jag vill bjuda in folk att komma och se Oda. Den är verkligen jättebra. Och det säger jag inte bara för att jag är partisk och ska spela i den. Men vi vill verkligen nå ut med den. Till skillnad från många andra föreställningar jag har varit medverkande i, så har den här faktiskt ett, för mig, riktigt värde. Eller nej, nu ljög jag så hästarna skenade. Men det här är första pjäsen som på riktigt känns professionell. Jag inte bara skådespelar, hela gruppen ser gemensamt till att vi har pengar för det här genom bidrag, vi köper in kostym, fixar mask, ljud, ljus, scenografi, regi. Allt utan nästan någon som helst hjälp från högre ort. Visst finns Jens där och hjälper oss, och utan Leif och kansliet skulle vi inte ha några pengar alls. Men ändå. Det är vi som sköter reptider och bokar lokaler och allt sånt därs. Det är precis (nästan) som på riktigt.

David och Goliat - farisé/kördeltagare
Den barmhärtige samariten
- den slagne mannen
Julevangeliet
- en av fårahedarna
En knackning för livet
- häxa
Happy End
- mobbare
Omärkta kvinnor/Obemärkta kvinnor
- doktorns älskarinna
Den Kaukasiska kritcirkeln
- berättaren
Session
- alternativt freak
Gammal kärlek rostar aldrig/Tanter och troll
- troll
Sårskorpor
- K
Julkalendern på Musikhögskolan
- Jan I. Tor
Oda - Saatans kvinna!! -
kom och undersök saken själv ;)

Jag ville göra en sådan lista för mig själv. Och säkerligen har jag glömt några. Och vissa kommer jag inte ihåg namnet på. Jag vet att året innan Omärkta kvinnor så spelade vi någon knasig föreställning där jag var butler och det skedde ett mord. Men jag minns inte om det var på ett tåg, eller om vi ändrade tåget till en herrgård. Sen spelade jag ju visserligen Pontus Pilatus på konfirmationen. Och djävulen och ängel har jag spelat någon gång. Och i lågstadiet fick jag också spela betjänt - har jag för mig. En annan gång fick jag spela ”röst” fastän jag egentligen skulle ha spelat mamma - de fick för sig att göra om omröstningen så att den som svarade först ANDRA gången fick bli mamman. Ursch, jag hatar sådana orättvisor >___<
23:18 Mina ben har träningsvärk…

Kommentarer
Postat av: lisa

jaaag har då spelat mormor i jonas gardells mormor gråter. känner att det är som en huvudroll ungefär!! hah :D

2010-01-23 @ 00:09:52
URL: http://gogopop.blogg.se/
Postat av: ♥ Tjelsi - så kan det gå när inte haspen är på ♥

Oh, den skulle jag vilja se. Jag har ju trots allt sett dig i två andra uppsättningar som du var AWESOME i ^__^



sv Ooooohhh! Jag gillar hur du tänker! Dessvärre läser ju arbetsförnedringen, försäkringskassan och a-kassan min blogg, så skulle jag sätta upp en rädda tjelsi-fond känns det som dom kommer se det som en inkomst och/eller vilja ha en bit av kakan ;_; hur kommer man runt sådant?

2010-02-03 @ 11:57:29
URL: http://tjelsi.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0