Rollspel

2009-05-23 – 18.35 – Lördag

Igår var en underlig dag. Kom försent till skolan, men AK var ännu senare så vi satt en timme extra och skrev för att ta igen våra förseningar. Köpte biljetter till Göteborg också så jag kan vara med och fira att Lisa-fisa tar studenten! :D Så strax innan fyra på torsdag kommer jag ner. Och nu fick jag precis veta att mina irriterande grannar ska flytta :D Och om jag har tur kanske jag får AK och Martin som grannar.

   Igår var det ja… Runt sex satte sig Masters of Disasters (MoDs) och hade sitt första officiella årsmöte. Mycket spännande. Om vi är duktiga kanske vi till och med kan få pengar av Sverok ^_^ När mötet var avklarat började ett sjuhelvete till spelpass. Gruttle och Turin hamnade i en tortyrkammare, Turin i järnjungfrun och Gruttle lyckades rädda sitt skägg genom att gå med på att läggas på sträckbänken. Tillslut kom Kain, Paros nya karaktär, en nekromantiker och hans odöda slav Nattskugga, samt en prisjägare till vampyr och räddade oss. Vår Mäster skickade ut oss på uppdrag att finna en ritual för att framkalla Stjärnbarnet, den enda som kan hindra Tellaviv, den mäktigaste nekromantikern, som mörkeralverna höll på att återuppliva. Det var för övrigt en mörkeralv som torterade Gruttle och Turin. Efter att ha traskat runt i en gammal tempelruin, med gångar som inte riktigt var som de skulle, i flera timmar stötte vi på ett monster, en demon, som vrålade någonstans inne i gångarna. Vi kom på att den antagligen inte gillade ljus och lyckades blända den så den gick upp i rök. Efter mycket om och men lyckades vi också lösa templets gåta och vi hittade en pergamentrulle som vi förde tillbaka till Mäster. Under de dagar vi varit borta hade mörkeralverna och vanligt folk, Ljusets vägs templarer och krigare rustat sig till krig eftersom mörkeralverna kidnappat den heliga modern Felicia. Vi följde Mäster och snart såg vi en mörk borg resa sig i skogen. Mäster blev tyvärr dödad, men till vår hjälp kom istället Farbror Frost, en gammal vän till Turin, som hjälpte oss att dräpa några mörkeralver. Turin och Gruttle insåg snart att borgen de stormade var samma borg som de besökte på den mystiska ön de besökte för ett par år sedan, tillsammans med piraten Cerez (Paros gamla karaktär). Uppe på taket höll några mörkeralvspräster på att slutföra ritualen för att återuppväcka Tellaviv, när vi störtade fram och Kain började läsa ritualen för att återuppväcka Stjärnbarnet, medan Turin och Gruttle försökte hålla mörkeralver på avstånd. Stjärnbarnet och Tellaviv stod tillslut öga mot öga, men tyvärr var Tellaviv mer förberedd än sin rival och kastade honom åt sidan som en vante. Men då dök plötsligt några underliga varelser upp. De rådsmän som först hade förgjort Tellaviv återkom och förenades i det svärd som Turin bar på, och hon fick sätta nådastöten i bröstkorgen på nekromantikern. Borgen försvann och ensamma kvar stod en dvärg, en blåhudad trollpacka, en skallig man på en väldigt underlig kentaurliknande varelse samt en isjätte, alla mycket förvirrade. På himlen såg de en mörkeralv försvinna iväg på en flygande varelse, alven skrek att han skulle hämnas igen.

   Detta är mycket förkortat. Jag har mer utförliga anteckningar som kommer hamna någon annanstans, för den som är intresserad :) Det bästa av allt med hela den här sessionen var att vi började spela medan det fortfarande var ljust, och slutade spela en bra stund efter solens uppgång. Och under tiden lyckades popcornpåsen fatta eld inne i mikrovågsugnen, en stol gick sönder och jag var helt övertygad om att det stod någon i hallen, mellan vardagsrummet och köket, någon som skulle komma och ta mig. Mycket läskigt. Det var dock när vi fortfarande var i tempelruinerna, så det kanske inte var så konstigt att jag var rädd för spöken :P

 

Ikväll ska vi få våra erfarenhetspoäng (erf) och hitta på vad våra karaktärer sysslar med under de nästkommande 5-6 åren, eftersom det här äventyret är slut och SL vill att vi hittar på lite mer till våra karaktärers bakgrundshistoria så han kan slänga in lite oväntade moment ;P Jag tror Gruttle kommer gå och gifta sig. Eller så kommer Elmunda, hans flickvän, att dö! Eller något annat hemskigt… Hon kanske har gift sig med någon annan medan han var borta… Jag ska ta och höra med de andra vad dom tycker. Jag har ju ett par idéer så några kan man ju skrota :)

   Bortsett från det ska vi spela vanliga spel ikväll. Lite Munchkin, kanske MagBlast, Once Uppon a Time, Fluxx eller så :P Som sagt, vanliga spel ^__~ Förövrigt vill jag ha ett Monopol. Är det något som är ett klassiskt, vanligt spel som borde finnas i alla hem så är det spelet som skall finnas där. I likes :D

19:11 Och jag ska bjuda på krabbelurer :D



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0