Snart så...

2008-09-17 – 22:04 – Onsdag

Idag var jag äntligen på Försäkringskassan och lämnade in mina papper. Jag fick till och med veta att jag hade räknat sjuhelsike fel i hur mycket pengar jag kommer få, så det fick jag rättat. Annars hade jag inte fått något bostadsbidrag.

   Det bästa av allt var att det var samma kvinna som hjälpte mig och markerade vad jag skulle fylla i som nu rättade mina papper ^_^ Kändes riktigt bra och personligt. Samma sak när vi kom till hälsokostbutiken och köpte ett anti-UVI-elexir ^_^ Hittills har det funkat bra, men jag har å andra sidan bara provat ett glas än så länge. Och funkar det inte alls blir jag väl tvungen att göra som E i klassen och be sjukhuset om en utredning – E har kronisk UVI och håller på att utreda sig.

   Vi tog en tripp förbi Games och hittade en massa roliga spel. Fast det känns ju rätt onödigt att köpa en massa spel sen vi fick elva stycken igår och knappt vet vad hälften av dem handlar om. Men FF är ju så spännande! :P Expediten som tog betalt tyckte att vi båda hade riktigt god smak. L köpte FFXII och jag köpte min favorit FFX-2, eftersom det spel som befinner sig hemma hos Kim dels inte är mitt och dels har det varit borta en tid och nu när det hittades igen var det tydligen jätterepigt. Men som tur är finns ju FFX-2 att köpa var som helst. Gå in i en skoaffär och köp ett par kängor och du får spelet på köpet :P

 

Vårt största problem just nu är att det är väldigt kallt i lägenheten, och jag vågar gissa att det kan bli lite bättre när vi fått upp gardiner. Men då följer problem två, vi har inga gardinstänger. Eller jo, vi har en. Men vi har inga krokar att sätta fast dem med, så vi måste fixa det. I mitt rum finns det heller inga hängare till krokarna som stängerna ska sitta på, så det skall också införskaffas, helst innan fredag 20:48.

   Så vi åkte till ÖB för att investera i sådant. Dock uppstod där problem nummer tre. Det fanns inga där. Istället köpte vi nudlar, godis och en sopphink till badrummet :P Men vi tänkte att på Coop Xtra som ligger precis intill, där har de säkert sånt! Men nej. Jag tänkte ju fel. Jag tänkte på Coop Bygg. Men på Xtra köpte vi lite mat och sånt som kan vara bra.

   Då uppstod problem nummer fyra. När vi skulle betala ville inte köpet gå igenom, fastän jag var 98% säker på att kortet skulle ha mer än 200kr mer än beloppet. Men mitt kort hade redan strulat när vi var på Games, så jag fick rådet att gå ut och hämta pengar i bankomaten runt hörnet. Först provade jag med 500kr. Gick inte. Inte heller 400kr. Men 300 fick jag ut, men det räckte inte, så L fick också ta sig en tur ut i duggregnet och hämta en hundralapp till, sen kunde vi betala. Tjo, vad roligt det är när man inte kommer ihåg att göra huvudräkning när man handlar >_<;;

 

Har spelat lite FFX-2 i en timme nu, känns som om klockan borde vara tolv-halv ett för det är så mörkt ute, så jag blev väldigt chockad när jag insåg att hon bara var tio när jag slutade spela.

   Vi var lata och kom inte ihåg att ta upp middagsmat ur frysen igår, så det blev blodpudding, bacon och äggröra idag – igen. Men det är rätt gott, så jag klagar inte. Däremot gör nog mitt kolesterolvärde det… >_<;;

22:27 Fredag, fredag, fredag, fredag, fredag… Ima wa, onegaishimasu?

 

~ * ~

 

2008-09-18 – 00.23 – ”Torsdag”

Imorgon! Imorgon! Imorgon! Imorgon! Imorgon! Imorgon! Imorgon! Imorgon! Imorgon! Imorgon! Imorgon! Imorgon! Imorgon! Imorgon! Imorgon! Imorgon! Imorgon! Imorgon! Imorgon! Imorgon! Imorgon! Imorgon! Imorgon! Imorgon! Imorgon! Imorgon! Imorgon!

   Nu är det nästan bara 20 timmar kvar ^________^

 

*Bätasamtal*

 

Har haft ont i huvudet sen i förrgår, tagit två Eezee som lättat både huvud- och axelvärken. Det borde jag egentligen inte ha gjort, tror det hade räckt med en vanlig värktablett, men just då hade jag inget annat till hands. Tror mycket väl att båda värkarna kommit av otränat Guitar Hero-spelande, men ändå. Jobbigt.

   Cyklade ensam till skolan idag, eftersom L har mensvecka just nu. Men jag hade rätt trevligt ändå. Körde förbi Akademibokhandeln innan lektionen började och köpte boken till mamma och Dramabok, och sen fick jag skynda mig för att komma i tid. Egentligen hade jag inte behövt ha så bråttom, men jag gillar inte att komma försent, det känns som om jag har missat halva lektionen även om jag bara kommer en halv minut efter dörren har stängts.

   Vi har börjat jobba med Viola Spolin och improviserar mera. I och för sig är väl det vi har sysslat med innan också, fast då sett ur gruppdynamikens syfte och så vidare. Nu har vi börjat gå in mer på scenerier och att etablera osynliga föremål – riktigt kul när man jobbar med folk som kommer överrens, annars kan det bli en riktig plåga. Inledningsvis lekte vi en slowmotion-kull i ett imaginärt rum på 2,5kvm. Därefter en Baywatch-kull som var ännu roligare, eftersom den som jagar är en haj, blir man tagen skall man fjolligt ropa ”Oh, my god! Save me!” och för att bli räddad skall en annan leka hunk, göra heimlichmanövern på den som skall räddas och denne säger ”Oh, thank god you saved me!” och hunken svarar ”I guess I did, babe!” :P Roligast blir det om alla springer jättefjolligt och hajen gör det klassiska hajenljudet :D

   Sen skulle vi leka dragkamp. Inte världens roligaste att göra med personer som inte vill ge med sig, utan bara drar. Kom igen, i en riktig dragkamp så går repet fram och tillbaka innan någon vinner övertaget, men det händer väldigt ofta att folk glömmer den lilla aspekten. Men repet var det vi skulle koncentrera oss på, eftersom det var helt i vår egen fantasi ^_^

   Att titta på sport, fast att titta på de som tittar på sport är också väldigt intressant. Ju mer detaljer man bestämmer och klarlägger innan man ställer sig för att titta på en sport, desto klarare blir det för publiken att se vad det är för sport man tittar på. Det behöver för övrigt inte vara en sport, det kan vara en bok, en färg, en smak osv. Ju tydligare man själv är med detaljerna, desto lättare blir det att betraktaren uppfattar ”rätt” svar :)

   Att flytta ett objekt och etablera ett rum var också sådana övningar där man skulle inbilla både sig själv och publiken vad det var man flyttade på eller hur rummet såg ut. Objektet som skulle flyttas skulle vara stort och tungt och återigen ju fler detaljer man bestämde på objektet, desto enklare skulle det bli för publiken att fatta vad det var man sysslade med.

   Med rummet var det lite svårare för i ett vanligt rum finns det ju en himlans massa prylar, även om man inte tänker på det. Uppgiften var att två och två måla upp en skiss på ett rum och grejerna i det, och sen spela upp en liten scen i det tänkta rummet, och båda två måste etablera varje sak, för att göra det tydligt vart allt befann sig. En riktigt kul övning. Eller ja… jo, det var den.

 

Ont i halsen nu, och jag funderar på att sova. Nu är det bara nitton timmar kvar :)

01:20 Måste köpa persienner också…


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0