Novemberregn

2011-11-24 – 22.04 – Torsdag

Torsdagar är och har alltid varit den av veckans dagar jag har tyckt minst om. I grundskolan hade vi bara en massa tråkiga ämnen på torsdagar. Den ligger inte mitt i veckan, inte i början och inte direkt i slutet heller. Det är en sådan där dag man bara önskade inte existerade. Den här torsdagen har inte varit något undantag. Det började med att Kim kom hem någon gång runt ettiden och väckte mig. Inte hans fel, direkt, eftersom jag valde att vakna till när jag kunnat fortsätta sova (dessutom hade katten kissat på mattan, och jag orkade inte gå upp ur sängen, så jag bad Kim ta hand om det). Samtidigt kom jag ihåg att jag ställt in väckarklockan fel, så jag ändrade alarmet. När jag sedan vaknade nästa gång var klockan sex. Jag hade försovit mig, antagligen på grund av att jag råkat stänga av alarmet när ändrade tiden. Lyckas ändå hinna någorlunda i tid till jobbet. Eller ja, först skulle jag bli irriterad på en drös ungar som klev på bussen strax innan jag skulle hoppa av. Jag hade sett fram emot att hela resan skulle vara tyst.

 

Väl inne på jobbet kände jag mig lite malplacerad, då de under gårdagen bestämt sig för att möblera och måla om på den ena avdelningen, så vi fick äta frukost på den andra. Det kändes ovant och jag visste inte riktigt var jag hörde hemma. Sen dök det upp en vikarie till, och för mig känns det inte riktigt okej att lämna över ansvar på mig när jag bara är vikarie, men det är lugnt så länge jag vet att det finns ordinarie personal i närheten. Men är det bara jag och en vikarie till, då blir jag nervös. Blev tillsagd när jag inte riktigt visste vad jag skulle göra, och fick en tillrättavisning kring något som jag mer eller mindre dagligen har gjort sen jag började där. Liksom, om jag inte får eller ska göra så, varför sa ni inte till från början?

 

Usch, det värsta var ändå när jag skulle flytta in min stol så att en tjej kunde komma förbi och sätta sig bredvid mig när vi skulle äta. Utrymmet mellan stolen och väggen bakom är inte det största, så självklart lyckades jag sätta ner stolen på hennes fot. Usch, jag har nog aldrig varit med om någon som kunnat uttrycka så mycket smärta utan att göra mycket ljud från sig.

 

Som vanligt var bussen sen, så jag missade mitt byte på Frölunda Torg. Valde att ta spårvagnen istället, och tänkte att jag kunde sova på den till ändhållplats. But nooo, när den precis skulle köra in mot Gamlestans hållplats bestämde föraren sig för att låta oss hoppa av där, eftersom han skulle vidare till Bellevue, inte Angered. När jag väl var hemma, typ en och en halv timme efter att jag slutade, kollade jag mitt lönebesked och insåg att jag räknat hyfsat rätt. Och sådant är ju alltid kul. Dock fattas det en och en halv timmes inkomst. Inte mycket kanske ni tycker, fast jo, det är mycket. För en som jobbar på timmar är det mycket. Minst 45 nudelpaket. Eller tre och en halv öl på Rockbaren. Eller ett halvt månadskort. Det är rätt mycket.

 

Sen såg jag att jag hade fått ett mail också. Från Biljettkontrollen. Hade fått ett brev från Västtrafik häromdagen. Jag hatar att öppna sådana brev. För jag vet vad som kommer stå på andra sidan. ”Haha, du är ju dum i huvudet som tror att du har något att säga till om, varsågod att betala!”. Den här gången tog det mig bara två tre timmar att öppna mailet dock. Vanligtvis kan det ta upp till två tre veckor. Men surt ändå. Jag tycker Västtrafik/Biljettkontrollen, eller vilka man nu ska vända sig till, lite har missat poängen. Om jag inte kan komma i tid till jobbet, hur tror de då att jag ska kunna betala en bot på 1200kr, när deras automater dessutom inte fungerar för att aktivera kortet? Nej, Västtragik, skärpning.

 

Hm, vad mer? Nä, nu tror jag att den här torsdagen ska få bjuda på något bra, dvs. en god natts sömn, förhoppningsvis. Jo, en sak till. Jag vet inte när jag börjar imorgon… antingen är det åtta, eller nio. I mina anteckningar står det nio, men i almanackan har jag skrivit åtta. Jag hoppas nästan på åtta, för då slutar jag fyra och har antagligen lite energi för att åka och handla med… men vi får se. Ja, en sista grej; min rygg, mina axlar och skuldror gör fruktansvärt ont efter att jag tränade häromdagen. Plus att min tumme från dag till dag får för sig att leka, hm, knäpp…

 

22:40 Thursday, bloody Thursday…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0