Årets andra vecka

2011-01-16 – 19.57 – Söndag

Den här veckan har varit virrig och knas. Det började i måndags med att vi redovisade våra låtsasopponeringar som vi gjort på gamla avhandlingar om teater. Den avhandling jag läste var visserligen intressant, men för att vara en akademisk text var den inte särskilt vetenskaplig. Författaren hade liksom tagit upp all metod och bakgrundsfakta, men ingen resultatredovisning eller diskussion… såattee… Vad som var meningen med texten är för mig (och många andra) ett mysterium. Sen fick vi reda på vem som skulle handleda oss i vårens uppsatsskrivande. Och med tanke på att jag vill hålla min undersökning lite hemlig än så länge så… det gick i alla fall bra. Jag hade hoppats på att få en av dem, men fick den andra som tydligen kan mitt ämne bättre, och i så fall har jag hellre den första som examinator istället. Det blir liksom enklare att få uppsatsen godkänd om den är skriven bra från början och sen examineras av någon som inte är så insatt i ämnet :P

 

I tisdags var det sista tillfället för den praktiska delkursen i Teater Drama III. Men eftersom vi hade fått rodda om lite i schemat hade vi en fyra timmar lång lektion i onsdags också. Det var bara att finputsa de sista delarna i de scener som vi har arbetat med under hösten och sen visa upp det för varandra. Eftersom kursen heter Sceniskt karaktärsarbete var det fokus på hur vi har arbetat med karaktärerna i scenerna. Det var fantastiskt att se hur vissa av karaktärerna har växt fram under tiden. Och känna efter hur min egen Gogo (Estragon ur I väntan på Godot) gått från en femtioårig gammal gubbe till ett sexårigt litet barn :D Senare på kvällen var det spelträff och jag vann en omgång Ticet to Ride innan jag gick vidare till Kajsa där vi firade att årets jobbigaste kurs och årets roligaste kurs nu var slut.

 

 

 

Jag minns inte riktigt vad som hände i torsdags, men i fredags hade jag och AK tänkt ha en liten tillställning för att få träffa Malin, men när inga dök upp så satt vi och drack öl och spelade New Super Mario Bros istället. Sen gav vi oss ut på stan och hittade en Puffe som hade vänner med sig och en Mats som hade en släkting med sig på Rockbar :P Det ledde till att lördagen blev väldigt seg och inte mycket avancerat hände. Däremot var det en produktiv dag idag. Jag och AK är nya ideella teaterledare i föreningen Teater Oliver, som hade upptaktsträff för sina medlemmar inför vårens äventyr. Förhoppningsvis ska vi kunna leda, skriva uppsats och hinna vara med på våra andra kurser också… dock vet vi inte när de är o_O

 

Day 30 – One last moment

Mm, jag minns de långa bilresor jag gjorde som barn. När pappa tog mig och Maria till fjällen eller på husvagnssemester, eller när mamma och Dennis fick för sig att vi skulle åka till Åmål. Att sitta och titta ut genom fönstret, eller leka billekar. Att bara se landskapen försvinna förbi, samtidigt som man försökte räkna träden eller boskapen på ängarna. Att känna igen sig och veta att man snart skulle stanna på den rastplats man alltid stannade på; som en McD på vägen ner till Halmstad, där pappa råkade backa in i en stolpe som sedan i flera år stod snett (så vitt jag vet kanske den fortfarande gör det). Hade husvagnen varit lite lägre hade vi kunnat åka igenom drive thru’n, men. Att sitta och titta ut genom fönstret och lära känna en ny väg, som att lära känna vägen mellan Örebro och Göteborg. Vägen mellan Frölunda och Angered. För ett år sedan när jag åkte till min VFU. Eller som nu till våren, när jag ska lära känna vägen till Teater Oliver. Jag har länge tänkt på världen som en karta likt de i Heroes of Might and Magic, som liksom är mörkad till dess att man utforskar det outforskade. Och genom att göra resorna bildar jag små stigar på kartan i mitt inre. Ju fler resor på samma väg, desto bredare blir stigarna, till dess jag lär mig varenda sten, träd och kossa jag åker förbi.

21:17 Vintern regnar bort…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0