Rocky

2009-04-02 – 20.02 – Torsdag

Oj, vad tiden går fort. Det känns som om det var februari igår bara. Gisses.

      Ja, du gissade rätt. Jag sitter på ett tåg igen, det är ju då jag bloggar nuförtiden :P Jag kanske skulle ta och göra om det här till en tågblogg istället? Bara berätta hur resorna går. Eller om förseningar (ja, vi är typ tjugo minuter sena nu), eller om de geomiljöolikheter som man ser när man reser genom halva Sverige. Mja, det är rätt torra ämnen och jag har faktiskt inte så mycket att säga om det. Det blåser i Örebro och Sundsvall och det regnar i Göteborg. Förövrigt var det väldigt trevligt väder i Karlstad igår. Hugaligen vad jag flänger :D

      Ja, vad jag flänger. Fira årsdag med Kim, B-uppsatsmaterialinsamling (ha, ett långt ord utan röd understrykning, coolt :P) i Sundsvall, sen helt apropå ingenting så åkte jag och några klasskompisar iväg till Karlstad för att se Rocky Horror Show. Och nu är jag på väg ner till Göteborg igen (Göteborg förkortas tydligen Gtb i vissa delar av världen, men aldrig i delar jag har besökt >_<;).

      Rocky Horror Show var så grymt underbart bra och snygg och helt… Värmlandsteatern hade verkligen lyckats bra! :D Helt fantastiskt bra faktiskt, med tanke på att ensemblen bestod av enbart amatörskådespelare, förutom Frank N Furter som spelades av en proffsskådis.

      MEN! Den egentliga enda skillnaden mellan amatör och proffs är att proffs får betalt och lever på att agera, amatörer gör det för att det är kul. Proffsskådisar kan i väldigt många fall vara väldigt mycket sämre än amatörer just för att de får betalt, de jobbar. Vem har inte efter ett tag på en och samma arbetsplats tappat den där första glöden och bara gör saker på rutin? Nej, jag drar inte alla över en kam, men av de föreställningar jag har sätt det senaste så har amatörföreställningarna varit hundra gånger bättre än de ”proffsiga”.

      En onödig liten avstickare. Åter till Rocky. Som sagt, fruktansvärt bra. Hinner ni och har tid och pengar så tycker jag ni borde ta er till Karlstad och se den, det är så lätt värt det. Det är inte bara en föreställning det är publikkontakt så det skriker om det, eftersom det heter Rocky Horror Show – publiken är med och skriker repliker, snäpper med gummihandskar, pekar ut elakingar och så vidare. Man har inte sett Rocky förrän man har sett Rocky Horror Show. Filmen går an, men här får man den verkliga skillnaden mellan teater och film – publikkontakten. Och sen har vi den helt underbara scenografin som man bara den kan sitta och titta på i evigheter. Många teatrar använder inte ofta hela scengolvet, utan utnyttjar lite bakom draperier och skärmar som gångar, döljer rekvisita och så vidare. Men här hade de utnyttjat rummet så till max att för att till fullo ge bilden av Franks slott hade de byggt trappor och avsatser nästan ända upp i taket – det var inte många meter som skilde översta våningen och taket åt.

      Oj, vilket svammel. Eller nej, inte svammel. Men… ÅH! Jag vill bara trycka in alla jag känner på Scala-teatern så ni förstår vad det är jag har fått uppleva. Jag är nästan sugen på att hoppa av och flytta till London, hitta en ensemble som passar mig och så ska vi sätta upp Rocky på originalspråk. Inte för att jag hade något översättningen som Dan Enwall hade gjort, tvärt om! När vi på gymnasiet gick igenom olika manus innan vi tillslut fastnade för Sårskorpor, tittade vi ett tag på Rocky och den låg som ett hett alternativ – men manuset var mer eller mindre direktöversatt via Altavistas Babelfish eller liknande, för det var så gräsligt. Sångerna funkade inte och monologen som Frank läser innan han ger liv till Rocky var inte ens översatt, det var dessutom vissa delar som var bortklippta. Väldigt mysko. Men, det är ändå något med originalspråk. Vissa av skämten måste ändras om eller tas bort för att de inte funkar på svenska, eller så blir det bara fånigt. Jag menar;

      Don’t get hot and flustered, use a bit of mustard.

      You’re a hot dog, but you better not try to hurt her, Frank Furter!

      Ge mig en bra översättning på svenska och du får en kram :P Å andra sidan så ska jag väl erkänna att det var vissa saker som kändes mer logiska när man faktiskt hörde dem på svenska. Ibland är hjärnan lite seg. Eller så hänger den med, men logiken och jag är någon helt annanstans.

 

 

 

20:33 Töreboda, ska jag verkligen vara här? o_O


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0