Och sen då?

2008-09-02 – 20.11 – Tisdag

Oh, vad härligt det är att gå upp klockan halv åtta när man egentligen hade kunnat fortsätta sova till tio, eller hur? Vi skulle ha grupparbete idag, och som tidigare nämnt skulle vi träffas vid nio, så jag ställde klockan på halv sju som jag brukar och började vakna till liv vid sju.

   Tio över sju var jag så pass vaken att jag inte orkade försöka somna om igen, så jag traskade upp och satte på tevatten, och pulade lite med annat när jag hörde att telefonen pep till inne i mitt rum. B talade om att hon gärna ville skjuta på grupparbetet till lunch, vilket egentligen inte spelade någon roll för min del, men inne från L’s rum lät det som ett mycket bra förslag.

   Men eftersom jag redan var vaken spenderade jag en halvtimme eller så med att titta på 2x2 Shinobuden, sen satte jag mig och skrev ner de övningar vi har gjort hittills, och jag funderar lite smått på att göra en teater- och dramaövningsblogg, för det kan ju alltid vara bra för någon därute som inte vet vad man ska hitta på. Men jag ska fundera lite mer på hur jag ska lägga upp det. Och särskilt som det är en skillnad på vad man får ut av olika övningar och beroende på vilka grupper man har, så ska jag nog tänka till lite till på sökord och sånt... ^_^; jätteintressant, eller hur?

 

Jag hann spela en stund också innan vi rustade oss för att gå till skolan. Tio minuter hemifrån ringde B och undrade ifall vi hade lust att vänta på henne. Hon hade precis gått hemifrån själv, och eftersom hon bor i samma område som vi var hon ikapp oss en liten stund senare.

   Klockan tolv mötte vi upp med resten av gruppen inne på Musikhögskolan där vi satt och brainstormade fram femtiotolv olika idéer och bestämde oss efter någon timme eller så att undersöka möjligheterna att använda någon av lokalerna. Och se, våra universitetskort funkade! Vi kom in i vad som är vår hemsal, tror jag, och gick igenom de övningar vi tänkt igenom. Eller ja, de som vi kommer leda de andra i imorgon och på fredag. Det kommer dock bli stor skillnad att göra dem i en grupp på 18 pers efter att ha övat på dem i en grupp på sex.

   Åh, det var så otroligt skönt med uppvärmning, jag har verkligen saknat det. Man kände verkligen hur stel man var, och att man kunde göra något åt det, som L sa.

 

Efteråt åkte vi in till stan, hoppade av vid resecentrum för det låg närmast, och jag passade på att hämta ut biljetterna till helgens äventyr. Sen påbörjade vi dagens äventyr i att hitta till Skatteverket för att få papper på att vi bor här och inte någon annanstans – är man nyinflyttad student i Örebro mellan förste november 2007 och 31:e oktober 2008 får man ett presentkort på Akademibokhandeln på 1000kr, busskort, kartor, tidtabeller och andra gratiskort att använda i Örebro.

   Vi anlände till Skatteverket 20 minuter innan det stängde, men det var knappt några människor där, så vi hade inte bråttom. Däremot var det lite kinkigare när vi sen gick iväg till Försäkringskassan för att få hjälp med hur vi ska söka bostadsbidrag och insåg att de hade stängt en timme tidigare. *sigh*

   Vidare upp till Järntorget där vi åkte med en buss till Våghustorget och traskade in på medborgarkontoret för att få våra presentkort. Samtidigt passade vi på att låna Stadsbibliotekets datorer för att skriva ut blanketten om bostadsbidrag där. Dock visade det sig att det L hade skrivit ut bara var informationen om bidraget, inte själva blanketten, så jag fick göra om det. Men självklart gjorde jag också fel och skrev ut fel blankett -__-:: Man tycker ju att man borde kunna fylla i sånt på Internet nowadays, men nej, de är fortfarande kvar på medeltiden där papper är den stora grejen och boktryckarkonsten är allas vän.

 

Hungriga, trötta och nästan på väg att bli levande zombies gick vi in på närmaste pizzeria och köpte mat. Vi har inte pengar till det alls, men oh, vad gott det var. Vi hade dessutom jättetur att bussen hem kom precis efter vi kommit till hållplatsen, så vi åkte raka vägen hem och satte i oss pizzorna på väldigt kort tid.

20:53 Jag funderar på att gå och lägga mig redan nu, jag är helt slut.

 

~ * ~

 

2008-09-03 – 15.15 – Onsdag

Nä, jag gick inte och la mig vid nio igår, det blev elva istället. Men jag hade nog behövt de där extra två timmarna i alla fall. För jag kände mig redigt trött imorse när jag vaknade. Inte blev det bättre av att det regnade heller, för då ville man verkligen gå tillbaka till sängen och dra täcket över huvudet.

   Men vi kom iväg till skolan ändå. Strax innan vi dukat undan frukosten och velade mellan att gå och att plocka ihop alla saker slutade det regna, vilket var väldigt skönt eftersom det under frukosten hade vräkt ner – mindre kul. Men jag vågar göra en chansning *peppar, peppar, ta i trä* att det varit ungefär liknande väder hela tiden vi varit här, dvs. regnigt eller i alla fall molnigt på mornarna och soligt och fint framåt lunch och resten av dagen. Mwii ^_^

 

Väl i skolan var det full rulle från första stund tills precis innan vi skulle sluta. Under grupparbetena förberedde varje grupp (vi var tre stycken) några övningar som vi sedan skulle leda varandra i, och det blev en härlig kompott av uppvärmning, massage, fruktsalladsversioner och kreativt tänkande. Det kändes riktigt härligt att röra på sig så mycket, och jag blev väldigt förvånad över hur kul och ansträngande det var, även om man inte märkte det då. Dessutom är det riktigt kul att diskutera vad man får ut av de olika övningarna, hur man som ledare skall reagera på gruppens beteende inför en övning, vad man har för syfte just då och så vidare.

   Att en så enkel lek som Tomtesmyg (hemma mer känd som Ett två tre – rött ljus) kunde ta en sådan vändning. Som ni alla säkert vet går det ut på att man ska försöka ta sig fram till den som räknar, eller i alla fall står med ryggen mot resten av gruppen. Vänder han sig om skall man stelna till på fläcken, annars får man börja om på nytt. En väldigt tävlingsinriktad lek där de snabbaste hela tiden är de som får ”vara”.

   Men efter ett par omgångar utvecklade ledarna den till en gemensamhetsövning. Den som ”var” var en amerikansk soldat och resten av gruppen var istället vietnamesiska soldater som skulle smyga fram och skära halsen av amerikanaren. Lite mer våldsamt och blodigt, men där gällde regeln att om EN rör sig så genomsöks hela djungeln, alla soldater dödas – aka ALLA måste börja om från början.

   Någon påpekade att man kan ta den ytterligare ett steg och istället för att röra sig en och en måste hela gruppen gemensamt och samtidigt röra sig mot den andra väggen och unisont lägga handen på väggen, den som ”är” osv.

 

Satt under rasten och funderade på hur astronauter gör när de är kissnödiga. Och hur gör kvinnliga astronauter om de får mens däruppe? För att inte tala om min favoritscen ur alla Bondfilmerna, scenen i slutet av Moonraker när Bond och bondbruden svävar mitt i skeppet och har sex. Inte för att jag tror att astronauter har sex, det finns ju jobb att göra däruppe. Men tänk om. Tänk på när vi hamnar i framtiden och börjar susa omkring som Familjen Jetson, där ett piller och en droppe vatten blir en hel måltid.

   På tal om att vara i framtiden så fick jag återigen samma tankeställare som så många andra i min ålder och yngre säkert tänkt sig; vad gjorde man innan Internet? Det är ju så sjukt mycket som styrs med datorer och alla är ju så beroende av att kunna kontaktas hela tiden och allt sånt där. Det var så tydligt på medborgarkontoret hur olika synen var på datorer också. Mannen som hjälpte oss i förrgår tyckte att papper och sånt var sjukt onödigt, medan damen som gav oss våra presentkort igår istället tyckte datorer är riktigt krångliga. ”Får man ett papper vet man vad som gäller” tyckte hon, samtidigt som jag ville säga åt henne ”Fast, ja, en sida på Internet kan ju uppdateras hela tiden. Ett papper är alltid samma papper, och ger alltid ifrån sig samma information.”

   Okej, man kan skriva och lägga till saker på papper, men det är inte samma sak.

   Och när vi ändå är inne på ämnet, så försökte jag jämföra Internet med bilar. Men det är ju inte heller samma sak, för jag kan ju se hur man transporterade saker före bilar, flygplan och stora ångbåtar. Häst och vagn och vanliga träskepp var det som fanns att tillgå, och det räckte ju. Eller nej, räckte gjorde det ju uppenbarligen inte eftersom vi inte hade fortsatt utvecklas då.

 

I vilket fall som helst spatserade jag och L in på Universitetets Akademibokhandel för att försöka hitta vår kurslitteratur. Vi hittade en, som vi inte ska ha förrän i oktober, en fick vi reda på att den var ur tryck och tre stycken beställde vi. Just ja, vi hittade Svenska Skrivregler också, som vår lärare pratar om rätt mycket, så den köpte vi också. Eller jag gjorde, eftersom L hade lämnat sitt presentkort hemma ;P

   Däremot hittade jag några andra böcker som verkade rätt intressanta, varav jag bara kommer ihåg en som jag nog ska höra med mamma om hon vill ha. Jag kommer inte ihåg titeln, men den rörde vid ämnet relationer, sex och autism och jag har för mig att författarinnan har skrivit en annan bok rörande sin autism och aspberger (?). Den kostade sådär lagom mycket som kurslitteratur brukar göra, men vi har i alla fall studentpriser, vilket jag är väldigt glad för ^_^;

 

Väl hemma blev det kyckling igen, denna gången svängde jag ihop något som blev så grymt gott att jag faktiskt tänker försöka skriva ner vad det var jag gjorde. Det hela började med att röja av diskbänken, och därefter ställde sig L och skalade potatis medan jag tärnade upp kycklingfiléerna i små bitar, en klick smör i stekpannan (tror vi använder oss av Bregott extra salt) och sen hällde jag ner kycklingen i stekpannan när den var tillräckligt varm.

   L la potatisen i en kastrull och hällde på vatten, jag saltade samtidigt som jag hällde på salt, citronpeppar och vitlökskrydda (den med örter, ni vet, från Santa Maria *gratisreklam* :P) på kycklingbitarna och rörde omkring dem i stekpannan tills de blivit vita. Under tiden som de blev mer och mer färdiga delade jag dem med stekgaffeln i mindre bitar, för jag tycker det är mycket enklare att äta då. ^_^;

   Medan L kilade ner i soprummet med vår pappersinsamling la jag i lite mer smör i stekpannan, varpå jag tog av pannan från plattan, så som min mor har lärt mig (^_^) och hällde på mjölk tills kycklingen nästan var täckt. Rörde runt och sen hade jag på lite mjöl och lite mer soya. Röra-röra-röra (man vill ju inte att det fastnar). Sen var jag så nyfiken på hur det smakade att jag inte kunde låta bli att plocka fram en sked och smaka.

   ÅH! Himmelskt! Jag var tvungen att dra mig själv i kragen för att inte äta upp all sås innan vi ens dukat. När L kom tillbaka och fick smaka reagerade hon på ungefär samma sätt som jag. Positiv respons på min mat gör mig glad :D

   ”Det här ska du få göra fler gånger, och då ska vi prova med ananas i” sa L när vi börjat äta, och fått smaken av potatis också.

16.16 Jag kanske ska börja med loggboken nu?

 

~ * ~

 

2008-09-04 – 00.03 – ”Torsdag”

”Torsdag”, för att klockan gått över tolv, men för att jag inte gått och lagt mig än – ja ni vet hur det är.

   En ledig dag idag, eller även om det inte är inräknat några lektioner är det ju faktiskt tänkt att man ska plugga, men det blev istället en tur till Försäkringskassan där jag fick reda på hur jag ska fylla i papprena om bostadsbidrag. Jag känner mig dock fortfarande osäker på hur det skall gå till, med tanke på att jag är lite vimsig och inte riktigt har ordning på mina papper ^_^; Men förhoppningsvis är de med hit, så det ska nog ordna sig. Hoppas jag…

 

Imorgon bär det av mot Göteborg. Känns småpirrigt, eftersom jag är lite osäker på om jag kommer hinna från Universitetet i tid. Vi slutar visserligen tolv, men tänk om något ändras? *peppar, peppar, ta i trä*

   Har återigen problem med UVI, så jag ska nog dricka tranbärsjos till frukosten imorgon. Det kan ju vara stressrelaterat som L påpekade, men ändå. Jobbigt. Jag gick i alla fall in i en hälsobutik idag och fick tips och råd på vad jag kan göra. Och, behold! Det finns en lösning på mitt problem! :D Jag är lycklig! Å andra sidan har jag inte provat det än, men jag är snart så desperat att jag funderar på att göra som en klasskompis sa häromdagen, trots att det inte alls låter särskilt upphetsande…

 

Vi fick vår första gäst idag också! Kändes trevligt ^_^ En av våra klasskamrater som bor någon kilometer längre bort från Universitetet ringde och ville komma förbi på en kopp te, och det bjöd vi henne gladeligen på :) Sen satt vi och snackade en stund innan hon begav sig hemåt och vi började laga mat.

   Enklaste rätten i stan; spagetti och köttfärssås, med skivade champinjoner och lök ^_^ Ända störande momentet var att Lisa ringde precis när jag hade satt på alla plattor och berättade att jag fått brev hem, trots att jag gjort eftersändningar o_O; Mycket mysko. Får väl ringa till faster och säga åt henne att säga åt Posten att jag inte vill ha brev till Göteborg längre, utan de skall till Örebro. >_<; Sega snigelposten…

00:12 Men nu har jag fört över filer till Torulf, så nu skall jag sova.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0