Balsammetoden

2012-03-20 – 21.50 – Tisdag

Nu har det gått ungefär två månader sedan jag började med balsammetoden. Resultatet? Well, mitt hår känns mycket trevligare och har fått lite liv igen. Vad är balsammetoden undrar du kanske? Det handlar helt enkelt om att skippa schampo, som i de allra flesta fall innehåller en massa silikoner, sulfater och alkoholer som är skadliga för håret. De kanske får håret att se bra ut en stund, men under ytan så mår håret inte bra. Balsam däremot är mindre påfrestande för håret och fungerar faktiskt att göra rent håret med, samtidigt som det är vårdande. Det är dock inte alla balsam som funkar heller, det är lite av en djungel att hitta rätt bland alla ingredienser och do’s and don’t’s.

 

En vecka med balsammetoden

 

Jag vet inte riktigt hur det började, men på något vänster hittade jag sidan lockig.se som är ett forum för folk som skippar schampo. Det tog mig nästan ett år innan jag bestämde mig för att ge mig i kast med att lära mig skillnader på balsam och balsam. Och nej, jag är inte ett dugg fullärd än. Två månader kan knappt avvisa hur bra balsammetoden, om det balsam jag hittills har kört på, funkar för mig. Först och främst skrev jag ut en lista på ett gäng olika balsam, de ämnen man bör undvika samt en lista på slutschampon. Man behöver nämligen också ha ett sista schampo, som innehåller vissa ämnen, för att tvätta ut alla de dåliga ämnena som gör att håret mår kasst, innan man börjar tvätta med balsam. Därefter gick jag till affären och stod en lång stund och letade bland alla olika produkter och märken efter de som fanns på listan. Tillslut hittade jag både ett slutschampo och ett balsam som inte kostade skjortan och gick nöjt hem.

Arton dagar

 

När det vankades dusch tvättade jag för säkerhetsskull med slutschampot två gånger, för att vara säker på att alla skadliga ämnen åkt ut. Sen tvättade jag med balsamet, både i hårbottnen och i hårlängderna. Och den där sista punkten har jag alltså sedan dess upprepat varje gång jag behövt tvätta håret. Förr kunde jag behöva tvätta håret två-tre gånger i veckan. Nu räcker det med en till två gånger. Ibland varierar jag med att klämma i lite balsam i topparna innan jag kliver ur duschen också. Och innan jag gör det sköljer jag håret med kallt, kallt vatten, vilket sägs ska vara bra för håret. Jag har också slutat använda frottéhanddukar för håret, eftersom de kan göra att håret blir frissigt och flygigt. Istället använder jag en mikrofiberturban som jag fick av Linnéa (ser ut som en strut typ, som har en liten snodd i spetsen som går att fästa runt en knapp i motsatta änden av den, vilket gör att det blir en effektivare turban som sitter fast än när man snurrar en handduk runt skalpen) och vanliga kökshanddukar. Och så ”ploppar” jag håret. Dvs, istället för att frissa till håret och snurra runt det, så låter jag det falla i sina naturliga lockar i turbanen (som jag håller i, eller ligger platt någonstans, typ på toalocket) innan jag stänger ihop den och låter håret torka i den en stund, tills jag inte orkar ha den på mig mer och resten får lufttorka.

 

Två månader, på ett ungefär

 

Häromdagen kom jag fram till att jag borde undersöka vad för stylingprodukter som rekommenderas när man kör balsammetoden. Sen funderade jag på om jag skulle ta och införskaffa mig ett nytt balsam att använda för hårbottentvätt (sk. tvättbalsam), eftersom det jag kört på hittills är mer av ett vårdande balsam. Så när jag och Kim ändå gick till affären för att handla lite middagsmat så passade jag på att ta med mig min lista över (långt ifrån alla) godkända produkter (som jag uppdaterade lite innan). Medan Kim letade mat letade jag hårgelé. Jag kan ju faktiskt erkänna att han blev klar före mig :P Men jag känner mig ändå nöjd med mina inköp.

 

Öhm. Ja, det här blev ett lite random inlägg. Jag lär väl återkomma igen om hur det går :) I övrigt firade jag och Kim sex år i söndags. Vi firade med att jag hade (har fortfarande) halsfluss, så jag fick inga pussar, trots att Kim var glad över sin present (The Legend of Zelda – Skyward Sword). Min present ska jag få till helgen. Nu ska jag fortsätta jobba på att bli frisk, så jag kan börja jobba igen. Läkaren tyckte att jag skulle ta en dag extra bara för att vara på den säkra sidan när jag kommer tillbaka till jobbet.

22:46 Nu går Kim och lägger sig. Och jag är inte långt efter...


Kommentarer
Postat av: lisa

jag har klippt mig :D

2012-03-21 @ 00:04:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0