Vecka 33-34

2011-08-23 – 11.41 – Tisdag

Om två timmar ungefär ska jag vara på jobbet. Gick inte igår, kände mig spyfärdig hela dagen. Gick ner till affären, men det blev inte bättre av det. Sov lite på det och nu mår jag bättre. Så det ska nog gå bra idag. Hittills har det gått bra, visserligen legat under mål, men i alla fall sålt något varje dag. Tittade lite på mina gamla lönespecifikationer och kom fram till varför jag fick så mycket i lön förra året :D Och på så vis kan jag bättre hålla koll på hur mycket jag kommer få ut nästa månad. Dock hade jag velat ha pengarna redan nu. Ligger lite krasst till med moneys, men det ska nog ordna sig. Eller, det kunde ha ordnat sig om jag inte hade fått meddelande av CSN som säger att jag inte har tagit tillräckligt med poäng för att få studiemedel igen. Har dock mailat dem och sagt hur det hela ligger till och förhoppningsvis kommer det gå bra. Men man vet ju aldrig. Jag försöker att inte ha för höga förhoppningar. Söker mer jobb. Vi får se hur det går.

 

I övrigt hjälpte jag Bäta och Robin att flytta till Gotland nu i helgen. Det var rätt nice. Åka till Gotland så där på en fredag. Dock hade vi sällskap av den där Murphy och hans lagar om alltings jävlighet. Det började redan när vi packade in saker i släpet, vädret var dåligt och hyrbilen de hade fixat började ryka och ha sig. Efter att vi hade packat in alla Bätas saker åkte vi till hyrstället och efter mycket om och men fick vi en ny bil. Därefter åkte vi till Robins och tog alla hans saker. Den nya bilen var visserligen femton år yngre än den första, men den gillade inte att släpet var så tungt lastat, så under vissa sträckor, särskilt i uppförsbackar, var vi tvungna att köra i 30-40km/h. Vilket gjorde att vi var rädda att inte hinna med färjan i Oskarshamn. Men som tur var ville Bengt-Gunnar, som vi döpte bilen till, att vi skulle komma fram, och det i tid, så vi anlände som beräknat två timmar innan färjan skulle avgå. Dock inte helt utan att köra vilse några gånger på vägen – Bätas iPhone-gps-system var inte helt uppdaterat.

 

Väl över på Gotland och i Visby snurrade vi runt en kortis innan vi hittade parkeringen utanför deras blivande bostad. Där lämnade vi släpet över natten, eftersom de inte skulle kunna komma in förrän dagen därpå, innan vi åkte vidare till Bätas brors frus släkthus som vi skulle spendera natten i. Inte heller här lyckades vi hålla bilen på rätt väg, men vi kom fram tillslut ändå. I lördags tog vi en välbehövlig sovmorgon innan vi gick och tittade på Östersjön från Gotlands östra sida, innan vi brötade tillbaka till Visby. Även denna gång lyckades vi köra vilse, men passade på att besöka en av Sveriges äldsta och största fästningar, som sägs ska kunna husera hela Gotlands befolkning.

 

När vi väl kom fram till Visby igen var vädret, som varit hyfsat bra under dagen, dåligt igen och vi provade att gå omkring och titta på sevärdheterna. Det var sjukt läskigt att vara i Visby igen utan att se en massa medeltidsklädda människor överallt. Efter att vi ätit lite och vandrat runt en stund bestämde vi oss ändå för att fortsätta vår sightseeing med bilen. Klockan började närma sig tre och efter ett besök på det lokala ÖoB kunde vi äntligen komma in i den lilla studentlägenheten.

 

Men ni tror väl inte att Murphy lämnat oss än? Nej, vänta ska ni få höra! Bäta hade hört av sig till hyresvärdarna i flera omgångar för att försöka få reda på så mycket som möjligt om lägenheten, hur stor den var, vad som ingick i möblemanget, en planritning, allt sånt där, men hon hade bara stött på motstånd. Så det var inte mer än självklart att när vi kom fram till denna lilla tvåa, som enligt hyresvärdarna skulle vara avsedd för två personer, inte var ämnad för ett sambopar (i ett kärleksförhållande). Det fanns två nittiosängar, men de var placerade på varsin sida av det lilla sovrummet, och mitt mellan dem fanns en stor, väggfast garderob. Och inte nog med det. Det lilla förråd de fått, erbjöd knappast någon förvaringsmöjlighet under sommaren, då de under två månader blir utsparkade, eftersom hyresvärdarna då vill kunna tjäna storkovan på all turism. Till råga på allt var hissen inte mycket till hiss, utan snarare transportsak för handikappade (dvs, den hade golv, men inte väggar eller tak) – och efter att vi använt den två gånger, för att frakta ner de små sängarna till det pyttelilla förrådet, så bestämde den sig för att ge upp. Och som socker på smöret på grädden på laxen så var det inte särskilt bra städat. Det låg stora dammråttor och väntade bak varje hörn. Lagom roligt. Det hela slutade med att vi döpte en av Bätas lampor till Murphy och hela händelseförloppet till ”The Epic Tale of The Powerful and Malificent Murphy – or – The Story How The Goat and Her Shepherd Came To The Gotland Island”. (Något säger mig att Murphy inte vill ha fler getter på Gotland :P).

12.19 Nu ska jag klä på mig och åka till stan…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0