Introduktion

2010-12-01 – 00.02 – Onsdag

Okej, nu ljuger jag lite. Det är egentligen fortfarande november, och klockan är 23:51 när jag skriver. Men jag tänkte ändå börja. Fuska lite liksom. Jag utmanade precis Lisa att skriva ett inlägg varje dag. Eller, hon hade utmaningen först, men jag tänkte att om jag gör det, så kanske hon också gör det. Lite grupptryck sådär har väl aldrig skadat någon, heh… Utmaningen går ut på att skriva något nytt varje dag, i en månad, utifrån olika rubriker. Dagens är;

 

Day 01 – Introduce yourself
Ni som läser den här bloggen vet antagligen redan vem jag är, men jag tänkte ändå göra det här rätt och riktigt eftersom jag inte alls har gjort det på den här bloggen. (Jag har liksom utgått från att det bara är folk som vet vem jag är som läser den, så varför presentera sig för folk som redan känner mig?). Så, jag är alltså Alakazam, eller kanske mer känd som Alkiz. I alla fall på nätet. Jag är fortfarande inte helt inne på att lämna ut mer uppgifter än så om mitt namn, i alla fall inte på internetz. Däremot har jag märkt att jag börjar bli vuxen. Och då är det ganska osmidigt att ha ett smeknamn som får många ännu vuxnare personer än mig att tro att jag är någon sorts missbrukare. Vilket jag inte är. Jag skulle vilja säga att jag har ett ganska sunt förhållande till sådana saker som alkohol, tobak, droger och spel och sånt som man vanligtvis brukar tänka på när man pratar missbruk.

 

Däremot har jag inte alltid haft ett sunt förhållande till sånt, i alla fall inte till spel. För fem år sedan spelade jag ett internetspel som tog mycket tid från mina vardagliga sysslor. Jag liksom planerade mina sysslor, uppgifter och skolschema kring det här spelet. Om jag minns rätt så var spelet uppbyggt i ((nu slog klockan 00:00 så nu är det december!)) halvtimmessessioner. Två gånger i timmen fick man alltså tillgång till nya saker i spelet, och eftersom man spelade mot en hel del andra människor, så var man mer eller mindre tvungen att vara så aktiv man kunde, om man ville vinna spelet. Spelet avslutades för nästan exakt fem år sedan. Då ville grundaren inte uppgradera spelet mer. Jag har för mig att jag slutade på top 15 av alla spelare i världen, och som tredje bästa kvinna.

 

Det lustiga i spelandet var, som sagt, att jag planerade hela min tillvaro kring att uppdatera mig i hur det gick för mig i spelet, att vara social med de andra spelarna och bygga på mitt rykte. Dag ut och dag in (eller kanske snarare dygn ut och dygn in). Så en dag tog det liksom bara slut. Jag minns det så tydligt. Det var som om någon hade dragit ut en propp och hela mitt liv försvann. Samtidigt kände jag vilket stort hål jag själv hade byggt upp, och fyllt detta hål med ett spel utan egentligt värde. Dagen därpå vaknade jag och det första jag ville göra var att uppdatera mig på spelet. Men det fanns inte kvar. Däremot fanns världen utanför kvar. Och då insåg jag att det där med missbruk inte är min grej. Dock vill jag tillägga att jag antagligen skulle ha en helt annan syn på både spel, missbruk och min omvärld, om mitt liv för fem, sex år sedan hade tagit en helt annan vändning.

 

Okej, det här kanske inte blev en så särskilt målande bild för vem jag är. Men vem jag är, det tycker jag du själv får avgöra. För jag är olika personer, beroende på vilka personer jag interagerar med. Här i Örebro är jag teaterpedagog och studenten från Göteborg. I Göteborg är jag Alkiz. I Sverige, på bussen eller tåget, är jag vem som helst, eller ingen alls.

00:08 Now you introduce yourself!


Kommentarer
Postat av: lisa

fast jag kommer kanske inte uppdatera varje dag.. :p men när jag uppdaterar så kommer jag gå efter listan i varje fall.

2010-12-01 @ 17:50:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0