Min japanska dag

2010-12-06 – 21.25 – Måndag

Day 06 – Your day
Det har varit en japansk dag idag. Och en seg. Fick för mig att jag skulle lyssna på några av mina japanskalektioner som jag har på datorn. Har hunnit igenom nästan sju stycken à en halvtimme vardera. Så nu kan jag säga ”hur mycket är klockan” (nanji desu ka), ”du vill inte äta lunch med mig” ([watashi to] hirugohan o tabemasen ka), ”jag förstår” (wakatta eller shitteimasu), ”jag förstår inte” (wakarimasen) ”två öl” (biiru ni hon), ”var ligger Hibiya-avenyn (doko wa Hibiyadôri)”. Typ. Lite till. Det roliga är att de har ju lyckats hitta två röstskådespelare som släpar på vissa bokstäver, så ibland är det jättesvårt att höra om det ska vara R eller L, eller vid något tillfälle så hörde jag inte om det var HO eller bara O som sades. Och det kan ju bli lite fel när jag sen försöker skriva ner det, eller kolla upp orden och får helt fel. Eller om man skulle ta den där resan till Japan någon gång, och säga helt fel. Vilket jag redan gör. Jag blandar väldigt ofta ihop orden för äta (tabimasu) och dricka (nomimasu). Särskilt i böjelsen ”jag vill äta/dricka” (tabitai/nomitai). Dock har de kommit in på negationer, och positiva negationer. En av övningarna gick ut på att man skulle fråga en annan när man skulle äta lunch. Konversationen såg ut ungefär så här;

 

-   Ska vi äta lunch ihop? Vad sägs om klockan ett?

-   Ja, det låter bra, men ett är inte bra. Klockan två?

-   Nej, klockan två passar inte. Klockan tre?

-   Nej, då passar fyra mig bättre.

-   Nej, fyra går inte för sig. Ska vi ta lunchen senare?

-   Ja, vad sägs om klockan åtta?

 

And I’m like – lunch at eight, at NIGHT?! Ah well, budskapet gick fram i alla fall. När jag tänkte efter lite. Det är dock ganska kul att lära sig negationer på ett ganska oartigt sätt, på ett av världens mest artigaste språk. Och det är fantastiskt kul att faktiskt ha någon att prata japanska med, så tack Linnéa för att du gick den där kursen i somras :D Snart kanske vi kan ha riktiga konversationer med varandra… Och inte typ ”hej, sko, regnbåge är fin, äta mat, glad idag?” (ohayô, kutsu, niji wa kawaii, tabemasu, kyô wa ogenki desu ka). Det är säkert fullt med fel här, så ta mig bara till 95% på allvar :P

 

Bortsett från det har jag också tittat på ett antal avsnitt av Sailor Moon Live Action/Pretty Guradian Sailor Moon/Bishoujo Senshi Seera Muun. Och under tiden har jag virkat! Jag har virkat! :D Och när det gick åt pipsvängen så lyckades jag rädda det ändå! :D Så jag har virkat en rund sak, ett hjärta och tre mormorsrutor i två olika storlekar. Jag funderar på om jag ska ta och göra julklappar i år, istället för att köpa – and to save me some moneys :)

 

Jag lagade också mat. Massor med risotto à la pappa. Fast vegetarisk. Jag undrar dock när jag ska lära mig uppskatta mat så att det räcker till en person. Eller i alla fall tre-fyra portioner. Och inte som nu. Nu har vi mat för ett helt kompani. Men, å andra sidan har vi matlådor så det räcker. För vi har ju så många lektioner kvar nu. Jag har en imorgon, den sista i rytmikkursen. Sen har vi en till i Teaterns Teoretiska Metod/Praktik och en i Sceniskt Karaktärsarbete. I alla fall innan jul. Sen tillkommer ytterligare en lektion i de vardera sista två. Sen är det C-uppsats som gäller, till våren. Och eventuellt några andra kurser, samt att jag kanske ska bli ledare för en teatergrupp i Västerås. Det är bra med kontakter :D För var är bästa stället att skaffa sig erfarenhet? Jo, i verkliga livet. Så det så. Nu ska jag läsa PM till imorgon. Pleuh.

21:53 Soshite, ano… Oi, chotto!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0