Julkalender och väskor

2010-12-12 – 11.10 – Söndag

Har suttit och kollat på de två första avsnitten av årets julkalender Hotell Gyllene KNOrren. Än så länge är den ganska söt, jag menar det är ju Måns Gahrton och Johan Unenge som har komponerat ihop manuset. Men vad som är tråkigt med julkalendrar, särskilt de som utspelas utomhus, är att de spelas ju in typ åtta månader i förväg. Och det är ju inte så hett, när det ska föreställa en julsaga att höra vårfåglar skria i skyn. Barn kanske inte bryr sig om sådant, men det borde ju regissören och filmmakarna tänka på. Lika ohett är det att man inte alls får en julig känsla när solen som skiner, skiner för varmt. Den sol som skiner på vintern är kall, man får liksom ett kallare sken av den. I så fall vore det ju faktiskt smartast att spela in julkalendrarna ett år i förväg, för då har man ju en vinter att använda sig av. Om man behöver utomhusscener då. Julkalendern Allrams Höjdarpaket, som gick för sex år sedan, spelades in i en studio. Och då kan man ju tänka sig att man kan använda sig av konstsnö. Men vad serien fick mycket kritik för var att avsnitten var alldeles för somriga. Det var inte förrän runt avsnitt 17 som snön dök upp i serien. Okej, snö är väl inte allt som betecknar en julig jul, men det är en stor del. Som uppvuxen göteborgare blir, i alla fall jag, överlycklig för den lilla snö man får ta del av. Och att då låta julkalendern nästan få en somrig (eller i årets fall vårig) känsla, det blir liksom bakvänt. Man sjunger ju inte Idas Sommarvisa på julafton, eller?

 

Göteborgsnatt 100814


Day 12 – What’s in your bag
Jag har alltid några saker som jag flyttar mellan mina olika väskor. Jag använder tre stycken; en axelremsväska, en ryggsäck och en sportbag. Sportbagen används bara när jag ska resa bort en längre stund/bit, och den brukar för det mesta få innehålla kläder. Sen använder jag ju visserligen min datorväska också, som brukar få innehålla en dator, laddsladd, trådlös mus med tillhörande USB-mottagningssticka, USB-sladd till min mobil och eventuellt något mer datoraktigt, typ spel.

 

Axelremsväskan och ryggsäcken använder jag dock på mer eller mindre daglig basis. Och det är som sagt tre saker som jag flyttar mellan dem; mitt pennfodral som jag fick när jag var på CHIC-06 i USA, som även inhyser mina p-piller, nagelfil och en kam; min beiga pung som jag har värktabletter och min internetdosa i, samt stift till mina pennor (dock i fel storlek :P); och min lila pung där jag har mina tärningar, en liten Yoshi-figur och växelmynt. Logiskt, nee?

 

Förutom sådana saker så har för tillfället en tom, turkos systempåse, en brun handduk, ett par svarta träningsbyxor, ett svart linne, ett par röda tåstrumpor med svarta prickar på (ser ut som nyckelpigor gör fötterna :P), en busstidtabell för alla Örebros stadsbussar (jepp, den senaste), ett VIP kort från Tele2, ett rödish paraply samt en åsna i och på min ryggsäck. Åsnan har suttit där mer eller mindre sen jag köpte väskan, vilket var för sju år sen. Och den är inte särskilt trasig ändå, trots att den fått vara med i USA, Tyskland och Belgien (samma sak gäller min sportbag, fast den har jag haft sen jag var typ fem…) :) Jag har lovat Edwin (åsnan) att han ska få följa med till Japan också.

 

I axelremsväskan finnes två styck säkerhetsnålar, två påsar salt, min almanacka, ett gammalt Lypsyl, en påse peppar, mitt block om min rollspelskaraktär Cariol (en jättetroende paladin som har änglavingar :D), ett block med vita papper som jag ritar i, ett papper med kommentarer på mitt och AKs PM från en av de andra deltagarna i rytmikkursen, en vattenflaska från Drivhuset (med vatten i), mina nycklar (som vanligtvis dinglar i en ficka), ett gammalt kvitto från Örebro Universitetsbibliotek om att jag lånat Ethnography – principles in practice (och ännu inte lämnat tillbaka), en batterihållare som just för tillfället håller ett tomt ibumetin-hölje ni vet :P plåster, en rabattkortshållare från Länstrafiken (som håller mitt universitetskort och HÖRS-restaurangkort, samt några småpapper och kvitton), en kajalvässare (en riktig!), två kajalpennor från H&M och en mascara (Maybellines rosa/gröna sak) och sist men inte minst ett antal presentkort (INEX, Liseberg, IKEA). Och så min lilla tigermaskot som jag fick av Kims småsyskon. Hon har dock inte fått något namn än (vad jag mins) och inte varit på andra ställen än Göteborg och Örebro (och tåget däremellan). Så, vad har du i din väska?

11:51 minus sju minuters toapaus, för den som är nyfiken


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0