Valvaka

22:45

Det här trodde jag faktiskt aldrig. Att jag skulle sitta och titta på en valvaka. Det känns plötsligt mycket mer intressant än för tre år sedan när jag fick rösta första gången. Då hade jag ingen koll. Då brydde jag mig inte. Det kanske beror på att Moderaterna har satt en nål i ögat på mig. Eller så beror det på att det faktiskt har hänt saker under de senaste åren som jag inte orkar med. IPRED, FRA och sånt där. Jag är inte påläst för fem öre, men jag känner ändå att det är viktigt.

De sa just på tv att vissa väljare har valt att inte rösta som protest mot supermakten EU. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om EU. Jag vet att jag vill ha kvar kronan. Inte av några särskilda skäl, mer än att jag tycker om kronan. Jag tycker om att se Knugen på ena sidan av myntet, se Carl von Linné och Selma Lagerlöf le mot mig när jag tittar ner i plånboken.

Nu diskuterar de huruvida Internet har varit en del av partiernas kampanjer. Fast jag tror jag har fått mest information genom att lyssna på radio och läsa utskick. Och det är inte mycket. En del information och synpunkter har jag fått ut av vänner genom att diskutera med dem. Det känns mer trovärdigt att lyssna på folk som tänker själva, än att höra partimedlemmar prata sig varma om sina åsikter. En vän kan bearbeta och komma med egna tankar, formulera om sig så att det går att förstå.

Egentligen tycker jag att politiker ska skita i ”svåra ord som konjunktur” (Som en kork i mörkret eller första delen i Grisen i säcken av Galenskaparna & After Shave) och prata svenska. Akademiska ord och knas borde bojkottas. Alla ska kunna förstå vad saker och ting handlar om. FOLK ska kunna förstå vad som händer.

22:58 Oj, lite politiskt…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0