Bröllop

2009-07-12 – 22.11 – Dag

Igår gifte sig min syster. Jag har inte varit på många bröllop, men det var det vackraste av alla bröllop jag sett i verkligheten, på tv och på film. En liten kyrka i närheten av en plats som för Jonaz, Marias numera äkta man, är väldigt viktig och nu delar de den platsen tillsammans. Det var inte jättemycket folk, men tillräckligt för att kyrkan nästan var fullsatt. Maria var vackrare än någonsin. Det gjorde nästan ont att se på henne – hon var vacker. Vigseln var helt underbar. När de väl sagt ja var det svårt att se vad som hände, mest för att tårarna kom i vägen för ögonen. Istället för ris blåste vi flåsbubblor när de klev ut ur kyrkan. Sedan bar det av till festlokalen vid Saltholmen. Lik som kyrkan var lokalen inte jättestor, men precis så stor att vi alla fick plats. Maten var väldigt god och tillräckligt mycket för att i alla fall jag skulle bli mätt på det. Det lektes några lekar, en där ett paket skulle skickas ”Till dig med snyggast skägg” och ”Till dig som är fullast” osv. En annan där fyra par, varav ett var brudparet, naturligtvis, skulle slå in en ballong i ett paket. Kruxet där var att paret skulle hålla hand så de bara kunde använda varsin hand. Den sista leken var ganska given. Brudparet satt rygg mot rygg och tog av sig sina skor och gav den ena skon till sin partner. Sedan ställdes ett antal påståenden och frågor och Maria och Jonaz svarade genom att räcka upp skon som tillhörde den person som bäst stämde överrens med frågan eller påståendet. Det hölls många tal under kvällen som inte bara berörde brudparet utan även oss gäster. Väldigt ofta hade jag svårt för att inte gråta. Inte minst när jag själv höll mitt tal. Jag tror jag hann säga en tre-fyra ord innan jag bröt ihop. Efter mitt tal sjöng vi en visa som jag, mamma och Fisa-lisa skrivit ihop om saker Maria råkat ut för, hittat på, varit med om och tagit del av. Allt ackompanjerat av pappa som spelade gitarr. Det var få sekunder som Maria inte hade näsduken under ögonen. Ett riktigt snyftkalas. Men ett positivt snyftkalas. Jag tror jag grät som allra mest när de dansade sin första dans till Can You Feel The Love Tonight. Strax innan två bestämde jag, Lisa och Hannes att vi skulle åka hem, så vi fick dra med Kim från idén att han skulle bada. Sen sov jag.

Blev väckt av Bäta som ville ha flytthjälp, men jag tackade bestämt nej. Då var klockan elva-ish. Istället somnade jag om. Har inte sovit så länge på väldigt länge. Vi gick inte upp förrän efter tre. Tror hon nästan var närmare halv fyra innan vi var riktigt vakna. Efter tacos till frukostmiddag åkte vi hem till Kim där jag nu har tänkt vara ett tag så jag kan skriva klart mina uppgifter jag ligger efter med. MEN – en positiv sak är att jag är antagen till kurserna jag ska läsa i höst och en av de tre uppgifter jag skulle göra är klar och godkänd. Så nu har jag bara två kvar för att vara helt antagen till en av de två kurser jag har sökt.

22:31 Nu ska jag besöka hemlighuset


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0