Väntan

Så var helvetet över.
8:e maj var jag i Örebro tillsammans med Linnéa och gjorde intagningsprov på Musikhögskolans teaterpedagogutbildning. Helt underbart var det. Människorna var trevligast i stan som Art skulle uttryckt det, och det är jättelätt att hitta i stan och det bästa av allt är att skolan verkade jättebra och den är jättevacker och mysig!
Provet där gick ut på att leda en grupp om X antal personer i drama/teaterövningar, och delta i deras övningar. Därefter följde en gruppintervju där lärarna frågade vad man hade för tankar och åsikter om skillnaden mellan drama och teater, och vad man tycker och tänker om pedagogik. Och förutom det så skulle man även fylla i ett papper med sina tidigare teatererfarenheter. Mitt papper blev lite kladdigt, men jag fick leda den övning jag hade hoppats på, Ordkedjan (när man anmälde sig fick man berätta om tre olika övningar som man kunde tänkas hålla, men det var bara tänkt att man skulle hålla i en, i tio minuter). Det kändes nervöst och pirrigt, men jag är väldans glad att Linnéa var med, för utan henne hade jag nog inte ens vågat mig dit - utan henne hade jag aldrig hört talas om utbildningen.
Ett plus var att jag förutom fick åka hemifrån och missa lite skola var att jag också fick träffa Jesper och käka asgod sallad på deras Café Java! :D

image16

I fredags var det dock dags för intagningsproven på Wendelsbajs. Fördelen med att gå på skolan är att jag inte alls var lika nervös som förra året, då jag inte kände någon annan än Albin (som provade i år igen). Jag kan skolan, jag kan eleverna och jag vet hur proven går till - så det var inte så farligt alls. Jag hade dessutom turen att hamna i samma grupp som Sebastian, och det kändes tryggt och bra.
Först var det gruppuppvärmning innan vi skulle in till Jurryn! Jag var bland de första i min grupp som skulle in i prepprummen så det var bara att kånka ner alla grejer jag skulle ha, kläder och gitarr och sånt. När jag väl kom in i jurryn, så satt Bosse där - trots att han hade lovat oss att inte göra det, menmen - som frågade om jag skulle spela musik för dem. Nej. Jag kan inte spela. "Jag spelar och spelar, för att få ett litet, heligt ögonblick av tystnad. För när musiken upphör, då är det verkligen tyst. För ett ögonblick. Sen börjar larmet igen..." Citatet kommer från monologen jag framförde och är hämtade ur Sommarkvällar på Jorden (en av tre pjäser man var tvungna att välja ur). Jag tappade något, men i stort sett fick jag med allt, och jag blev dessutom avbruten, vilket jag ser som något positivt, eftersom jag då utnyttjade de tre minuter jag hade på mig och inte hastade igenom mina repliker... Det kändes bra.
Därefter var det typ fri lek från halv tolv, då jag var klar med det första provet, tills två då vi skulle samlas igen i våra grupper. Vid ett fick vi nya bud att tiden var ändrad till halv tre för att vi skulle hinna se en föreställning som visades på Teaterfestivalen. Men den struntade jag och Linnéa i, utan satte oss i gräset tillsammans med en nyfunnen vän som jag döpte till Alfons. Vid halv tre fick vi veta att vi skulle göra grupprovet tillsammans med alla som sökte Skåd, och inte bara våran grupp, sen var det nya bud igen och tillsist fick vi göra vårat prov tjugo över fyra och var klara tjugo i fem.
Sen åkte jag hem och var så utpumpad att jag nästan somnade i maten. Jag åt klart min tacos och gick och la mig och sov godare än vad jag har gjort på mycket länge. Och i lördags var det dags att fira Maria. Vilket var trevligt.

I söndags var det provdag två - som vi som går KD automatiskt gick vidare till, vilket känns lite småsurt, eftersom vi inte vet om vi gått vidare för att vi var bra eller om det bara var för att vi har en av teaterlärarna...
I princip samma procedur den här gången, uppvärmning i grupp och sen in till en ny jurry och framföra ett eget valt stycke ur eget valt manus. Jag valde att spela Peter i Vänskap Dödar, vilket gick lite sämre, men det var kul ändå, för jurryn hade ju ingen aning om vad manuset egentligen handlar om. Efter det fick jag stanna kvar en liten stund och svara på lite flummiga frågor om teater och drama och manus och grejer. Sen lunch igen.
Det sista provet var väldigt bestämt. Alla grupper samlades prick 14.30 i Hörsalen där varje grupp fick ett kuvert och tilldelades ett klassrum att förbereda uppgiften i och tre timmar på oss. Sheisse vad fort de timmarna gick kan jag ju säga. Men det var grymt kul!
Uppgiften vi fick var att göra framföra något med mycket gester och gestaltning på temat "Man köper din lycka". Första replikerna skulle vara "HahahahahahaHAHAHAHAHAHAHA!!", "Skrattar du?" och "Jag?", därefter fick vi lägga till vad vi ville. Fast vi la inte till så mycket mer än "Pling pling - Jaaa?" och att alla gick runt och mumlade "Lycka!" Jag fick reda på idag, att Bosse tydligen tyckte den var väldigt fräck. Det känns tufft att veta det.

Stort sett så känns allt ganska bra. Det är nu paniken och tankarna om vad jag ska göra om jag inte kommer in på vare sig Wendelsberg eller Örebro... Det känns väldigt kast faktiskt. Och det känns lite ruttet att jag inte har hört av mig till Albin än... Jag hoppas han inte är alltför deprimerad...

Jag fyllde faktiskt fem idag. Jag fyller sex... om några år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0