Mer uppdatering

2008-08-29 - 21.40 - Fredag

Oh, du ljuva fredag. Idag har verkligen inget vettigt gjort känns det som. Vi kom äntligen ihåg att ta fram kyckling ur frysen igår kväll och lägga i en påse på en tallrik i kylen. Jisses, vilken matdagbok det här kommer bli, men det kan ju också vara bra att veta att man äter ordentligt, vilket tydligen de flesta studenter inte gör, vad jag har hört.

   Jag vaknade när klockan var strax efter nio och kunde inte somna om. Halvsuddiga minnen av att jag fått sms under natten dök upp senare på dagen när jag fick nya ^_^; Jag tassade omkring och försökte hitta en internetanslutning som både ville funka och var starkare än en plupp. Big failure. Men, men, vi ska nog ta och införskaffa en router snart. Hoppas jag. Annars kan det bli kinkigt att skriva uppsatser och sånt.

   När L väl kravlade sig upp en stund senare hade vi fått post som inte var vår, som jag funderar på vad vi ska göra med. Jag har god lust att skriva stora frågetecken på kuverten och lägga dem i brevlådan igen, och om vi får mer post till Elin, skriva en lapp på dörren och tala om för herr brevbärare att hon inte bor här längre. Kändes väldigt konstigt att hon har eftersändning hit, men jag kommer inte riktigt ihåg ifall det är startdatumet eller utgångsdatumet som anges på eftersändningslappen. Tror det är det senare, men som sagt, jag är inte helt säker på den saken.

   Ett par timmar senare bestämde sig L för att cykla iväg och köpa mjölk och jag kom på att jag inte ätit någon frukost heller, så jag kokade nudlar till mig samtidigt som hon åt havrefras.

 

En positiv sak är att vi har gått igenom mina gardiner och bestämt vilka som ska hänga vart, så nu är det bara att köpa gardinstänger och hållare till dem så kan man få upp dem också. Jag hade en stång i mitt rum, men inga kroksaker, så jag tänkte kolla i L’s rum, och mycket riktigt fanns det sådana där, men sen upptäckte vi att det fattas fortfarande hållare, så vårt gardinäventyr tog slut ganska snabbt. Men vi gick igenom de andra ändå, och hittade filten som vi skulle ha på soffan. Vår senapsgula soffa är numera rosa-lila-röd-grön-gul med kuddar som topping. Till detta rörde jag fram några brunorangeaktiga gardiner som faktiskt är snyggare än det låter som. L själv lade beslag på blåa och vita gardiner, medan jag själv inte riktigt vet vad jag ska göra med mitt fönster, som dessutom har en balkong utanför. Lyckligtvis vår egen balkong ^_^; Köket kommer få grå-lila saker, men som sagt, det stora gardinprojektet kommer nog få vänta en stund.

   Oh, medan vi ändå är inne på hela inredningstjafset hittade jag stolsdynorna som min mor så snällt skickat med mig, så de stolar som inte hade dynor har nu gröna, juliga dynor, en oerhört snygg kombination med de andra två stolarna som har blåa dynor XD

 

Eftersom L’s dator är Internetuppkopplad, så snodde jag åt mig den en stund, checkade runt på helgon, deviantart, SJ för biljettbokning till bröllopsresan, bilddagboken, min blogg och alla andra sidor jag brukar kolla på innan jag kom på att det kanske var dags att börja laga mat.

   Som fattiga studenter tar det ganska hårt på ekonomin i början, men salt och peppar ger inte riktigt de smaksensationer man vill ha alla gånger, så medan L skar upp kycklingen stack jag iväg till affären och köpte soya, citronpeppar, vitlökskrydda och mörk choklad. När jag sen kom hem och skulle ställa in kryddorna i kryddskåpet kom jag och L fram till att vi båda tyckte att luckan för kryddorna skulle bort, så samtidigt som jag kokade ris, smälte smör till sås och fräste upp kycklingen stod L på en stol framför spisen och skruvade loss skåpsluckan. Kanske inte världens bästa sak att göra i samma veva som man lagar mat, men jaja. Maten blev ju bra ändå ^_^

   Chicken Suéde (ris, tärnad kycklingfilé med vitlökskryddor och citronpeppar, brunsås och majs, gurkstavar och tomatbitar som tilltugg) blev riktigt lyckad och L satt till och med och mölade lite kyckling efteråt. Jag är en duktig kock :D *klappar sig själv på huvudet*

 

Nu funderar jag dock på att äta kvällsmat, för jag börjar bli hungrig igen. Och en mikrovågsung måste införskaffas snart, för frysen börjar bli full med rester som man skulle kunna använda i matlagningen igen. Frågan är bara vad vi ska ta oss för att göra imorgon.

   Pengarna är ganska borta nu, jag köpte tågbiljetter för mina sista slantar, och jag hoppas verkligen Kim kan tänka sig att bidra lite till vår lilla kassa. Jag vet att jag kommer få tillbaka massor av pengar av L när vi väl får våra studiebidrag, men det dröjer ju en stund till. Det var längesedan min plånbok var så här tom. Visserligen har jag två tusen kronor i tior, men å andra sidan är det ett samlarobjekt som jag inte riktigt vill göra mig av med hur som helst. Hundrasex kronor gick åt till kryddorna idag. Okej, trettio kronor till chokladen var kanske en onödig utgift, men ändå. Det känns konstigt när man inte har de där ”miljonerna” att ta från.

   Jag börjar seriöst fundera på att köpa en trisslott i månaden eller så, för man kan ju faktiskt vinna. Chanserna för det är ju små, men de finns. Och spänningen att skrapa och se ifall man vinner är ju nästan ännu roligare än när man faktiskt vinner.

   Jag har aldrig vunnit några storslagna summor, men man känner sig ändå lite småhäftig när man från Liseberg kommer släpandes på ett stort gosedjur, eller två påsar fulla med smådjur. Jag har aldrig vunnit de där stjärnvinsterna (så vitt jag vet), men att vinna ett litet pris känns lika häftigt som ett stort.

 

Nu sen ett par timmar tillbaka har vi suttit och kollat på Disney-videos på youtube. Det var både roligt och sorgligt för vi kom in på att diskutera Ringaren i Notre Dame väldigt intensivt, och eftersom vi båda har ganska liknande bakgrunder, så blev det väldigt mycket för mig. Så resten av kvällen har varit ganska avslagen, men det var ändå skönt att gråta. Å andra sidan känns det som att jag kan gråta en stund till, med tanke på att jag var osäker på om jag skulle sitta kvar och gråta inför L, eller om jag skulle gå till toaletten och börja storböla. Som tur är, är vi väldigt lugna vad det gäller att gråta inför varandra.

Men nu skall jag avsluta det här och äta en macka eller så innan jag kryper till kojs. 22:47

~ * ~


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0