Batman!

Na na na na na na na na na na na na na na na.... BATMAN!

I fredags blev jag utfrågad av Teresa och Andrea, vilket var mycket trevligt. Trots att jag hade skavsår från jobbet och knappt kunde stå på benen, blev det en klar förbättring när jag hade duschat och tagit på mig strumpor och skor i stället för att gå barfota i sandaler. Vi gick omkring, åt sushi, tittade på staden och hade väldigt trevligt, tills Andrea var tvungen att åka hem. Då blev jag och Teresa lite villrådiga över vad vi skulle hitta på. Vi hade varit i Kungsparken och träffat Therese och Martin precis innan vi skulle lämna av Andrea på Nisseterminalen, så vi tänkte bege oss tillbaka dit. Kändes inte så lyckat, så vi stannade bara en kort stund, och gick vidare till Rockbaren där de knappt ville släppa in oss för att vi såg ledsna ut. Vad är det för fånerier? "Hej, här kommer bara glada in!" Jag lyckades dock övertyga honom om att vi skulle ta det lugnt och inte ställa till med oväsen. Då släppte han in oss. Men vakten som inte hade någon koll på uteserveringen ville inte först låta oss gå in där - "Har ni några vänner där?!" - tills han faktiskt kollade och såg att det var knappt halvfullt därute. Då släppte han oss också. Börjar bli redigt trött på vakterna på Rockbaren. Här kommer stammisar som de VET är trevliga och sällskapliga och inte gör en fluga förnär, och så vill de inte släppa in dem för att de ser lite ledsna ut. Idioter.

I vilket fall som helst stannade vi inte särskillt länge. Vi drack varsin Rosa Panter, och efter det gick vi därifrån igen. Det är nog första gången som jag varit på där utan att ens se efter om jag kände några. Eller stannat så kort stund. Vi var inte riktigt på världens partyhumör, som ni kanske förstått.
Efter en spårvagnstur till Centralstationen konstaterade jag att jag hade antingen sju minuter på mig att springa till pendeln till Kim, krama Teresa adjö och gå till min buss, eller stå kvar och åka hem till henne. Vi åkte hem till henne. Så fick vi pratat lite också. Fast när vi kom till Redbergsplatsen började det ösregna, och jag ville inte bli dyngsur så jag hoppade och skuttade bäst jag kunde mellan vattenpölarna tills vi kom till hennes port. Teresa i sin tur sprang bakom mig och såg hur det såg ut, skrattade och sprang rakt i pölarna som jag hade undvikit. Nåja... hon hade ju små lågskor, medan jag hade tjocka strumpor och gympadojor (mina skulle tagit längre tid att torka).

Vaknade vid tiotiden på lördagsmorgonen och åt några vindruvor och jordgubbar innan Teresa och Linus skulle iväg, och då gick jag med. Åkte hem och pillade på mina saker, fast jag inte har en aning om hur jag ska fortsätta packa. Fick i uppdrag att laga maten, och mitt i matlagningen fick jag ett samtal från Kim. Jag undrade om han ville komma förbi och äta, men han fick skjuts in till stan så han skulle äta BK. Och dessutom dissade han min idé att vilja gå på bio - han ville supa istället. Menmen, maten blev lyckad, och sen kom jag på att jag kunde ju faktiskt åka ut till Therese och joina dem, vad de nu hade tänkt hitta på. Det blev rätt tråkigt. Vilket jag tyckte var skönt. Inget fläng om att "Nu måste vi skynda oss, för vi ska träffa dem om fem minuter på andra sidan stan" osv. Det var bara "Nu dricker vi tills drickan är slut, sen åker vi hem". Drickan tog slut i Slottsskogen, sen åkte jag och Kim hem till mig. Fast först köpte vi mat på BK. Och åkte på en överfull buss. SEN kom vi hem till mig. Och åt maten.

När klockan var sisådär halv tio bestämde vi oss för att beställa de där biobiljetterna i alla fall. 12.45 skulle vi hämta ut dem, så vi hade gott om tid att äta frukost och göra oss i ordning innan vi åkte. Fast när vi kom fram till Bergakungen var det ganska långa köer.. Jahopp, tänkte vi, då är väl våra biljetter borta när vi väl kommer fram till kassan. Men man ska inte roppa hej förrän man har sett skillnaden mellan Mamma Mia och The Dark Knight. De gick ungefär samtidigt och Mamma Mia hade en till fem platser lediga under hela dagen. The Dark Knight såg det mycket bättre ut för - av ca 450 platser var 250 fortfarande lediga. Så även om våra platser blivit tagna kunde vi lätt köpa några andra. Fast vi hade tur, våra fanns fortfarande kvar, och salongen var knappt halvfull när filmen väl började.

Och vilken film! Det var längesedan jag var på bio, och det för att det knappt har gjorts några bra filmer de senaste åren. Men Oh My GOD! Okej, två och en halv timme kändes lite väl långt, man hade kunnat korta ner vissa väldigt utdragna scener, men samtidigt som jag satt och funderade på vad klockan var vågade jag inte ta upp mobilen för då skulle filmens magi försvinna och jag skulle vara i Sverige och inte i Gotham längre. Vilken för övrigt påminde väldigt mycket om Chicago ^_^ Jag fick nästan hemlängtan, fast det kanske är bakvänt att få hemlängtan till en stad jag aldrig bott i :P Men jag känner mig som hemma där.
Änywäjs, tillbaka till filmen. Heath Ledger var inte överskattad, oh nej. Mycket duktig och väldigt synd att han inte kan vara med och göra Jokern igen. Visst, Jack Nicholsons tolkning av Jokern var också fantastiskt bra, men vad bråkade han om? Den Jokern hade inte platsat i den här filmen. Å andra sidan satt jag bara och väntade på min favoritskurkreplik
Have you ever danced with the Devil by the pale moon light?

Jag har kommit på vad jag vill ha i födelsedagspresent och julklapp. Jag ska göra en lista över de Batman filmer som jag redan har, och de andra önskar jag mig. Jag ska även lista upp vilka av Terry Pratchetts böcker som vill infinna sig i min bokhylla till våren. Sen skulle ju dammsugare och andra husgeråd vara fina saker att ge bort när man ändå flyttar hemifrån.
På fredag följer jag med Linnéa och hennes mamma upp till Örebro. Tills dess ska jag försöka klura ut hur jag ska leva. Flyttlasset går helgen därpå. Wish me good luck!


Kommentarer
Postat av: andrea

vad menar du med utfrågad??

2008-08-16 @ 11:44:10
URL: http://bubbelspray.blogg.se/
Postat av: Alkiz

Jag blev ju utfrågad :P "Hej, vill du följa med ut?" Är väl en fråga? ^^

2008-08-16 @ 15:17:24
URL: http://alakazam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0